Saturday, January 22, 2011

KISAH 1.1 KHALID AL WALID


PENDAHULUAN

Khalid bil Walid bin al-Mughirah bin Abdullah bin Umar bin Makhzum bin Yaqzah bin al- mahzumi adaah panglima tentera Islam terulung yang memberikan banyak sumbagan kepada penyebaran syiar Islam. Moyangnya bernama Marrah da betemu nasabnya (keturunannya) dengn Nabi Muhammad SAW da Khalifah Abu Bakar as-Siddiq. Dala erti kata lain Nbi Muhammad SAW, Khalifah Abu Bakar as-Siddiq dan Khalid al-Walid berasal daripada keluarga yang sama.

Khaid dilahirkan dalam keluarga yang dihormati keanabapanya Walid bin al-Mughirah adalah pemimpin Quraisy yang dihormati oleh kaumnya. Walid terknal dengan kekyaan dan sifat pemurahnya sehingga mendapat gelaran Adil Wahid atau orang yang pemuah nombor satu.

Ibu Khalid bernama Lubabah al-Sughra. Lubabah adalah aak perempuan Haris, pemimpin Quraisy yang dihormati. Di juga merupakan adik kepada Maimunah, isteri Nabi Muhammad SAW.

Sejak kecil lagi Khalid bin Walid suah dilatih menjadi pahlawan. Dia cekap meunggang kuda dan mahir menggunakan senjata. Dia disegani dan dihormati kerana kemahiranya itu. Ketika usianya masih muda, Khalid sudah diberi tanggungjawab sebagai ketua yang memimpin pasaukan tentera berkuda Quraisy.

Khalid bin Walid menunjukkan kecekapannya memimpin pasukan tentera berkuda Quraisy dalam perang Uhud yang berlaku hari sabtu bersama dengan 3 Hijrah. Dengan kepintarannya, pasukan tentera berkuda Quraisy berjaya mengalahkan tentera Islam dalam perang Uhud. Khalid terus memusuhi Islam sehingga tahun 6 Hijrah.

Pada suatu hari ayah Khalid, iaitu Walid masuk ke Masjidil Haram. Ketika itu, Nabi Muhammad SAW sedang membaca al-Quran. Walid menghampiri baginda lalu mendengar apa yang dibacanya. nabi Muhammad SAW menyedari kedatangan Walid lalu baginda sengaja menguatkan bacaanya supaya didengar oleh Walid.

Kemudian Walid keluar dar Masjidil Haram lalu berkata kepada orang ramai. "Demi tuhan, sesungguhnya saya sudah  mndengar apa yang dibaca oleh Muhammad. Ia bukan perkataan mausia ataupun jin. demi tuhan, bahasanya sangat indah dan tiada yang dapat mengatasinya."
Peristiwa itu amat berkasan di hati Khalid. Pada suatu hari, Khalid berkata kepada kaumnya, "Sudah jelas dan terang bagi mereka yang mempunyai akal yang sempurna, bahawa Muhammad itu bukan ahli sihir ataupun tukang syair. Apa yang dibacanya itu memang wahyu daripada Allah dan mejadi kewajipan bagi mereka yang berakal sihat mengikutinya."

Selepas memeluk Islam, Khalid dilantik menjadi menjadi panlima perang dan mendapat gelaran Saifullah atau pahlawan pedang Allah. menurut Abu Hurairah, "Pada suatu hari saya dan Rasulullah SAW berhenti  pada suatu tempat dan orang ramai berjalan di hadapan kami. Rasulullah SAW bertanya nama-nama mereka yang melalui tempat itu. Kemudian muncul seorang lelaki lalu Rasulullah SAW bertanya, "iapakah itu?" Saya menjawap;"Itulah Khalid bin Walid." baginda berkata;"Hamba Allah itu adalah pedang daripada pedang pedang Allah."

Ketika belakunya perang Muktah, Nabi Muhammad SAW sedang berkhutbah. Baginda berkata, "Akhirnya panji panji itu di ambil oleh Khalid al-Walid yng digelar Pedang Allah. Peperangan itu dimenangi oleh Khalid al-Walid."

Khaid bin Walid sudah menyertai 50 peperangan dan memperolehi kemenangan daam semua peprangan itu. Dia terus menjadi panglima perang sehingga Khalifah Au Bakar as-Siddiq meinggal dunia. apabila Umar al-Khatab menjadi khalifah, Jawatan khalid bin Walid dilucutkan dan tempatnya diganti oleh Abu Ubaidah bin Jarrah.

Khalifah Umar al-Khattab pula berkata,"Saya tidak marah kepada Khalid, kecuali diaseorang yag amat keras terhadap musuh dan terlalu menyayangi pasukannya seingga tidak meunggu persetujuan khalifah terlebih dahulu sebelum membahagikan harta rampasn perang."

Menuut Khalifah Umar al-Khattab lagi, "Khalid sudah menjdi raja dengan sendiinya, Tuhan merahmati Abu Bakar kerana dia lebih tahu mengenai lelaki itu daripda saya."

*** akn bersambung sumpah Pahlawan*** aku menulis kerana Allah***

No comments:

Post a Comment