Saturday, January 22, 2011

KISAH 1.2 KHALID AL WALID


SUMPAH PAHLAWAN


Sebelum matahari terbit tinggi pada pagi itu, peduduk kota Mekah sudah berkumpul di hdapan sebuah banunan suci berbentuk segi empat yang diperbuat daripada batu. Itulah Kaabah yang mulia. Mereka sedang meunggu kedatangan seoran lelaki yang disanjungi iaitu Khalid bin walid. Masing-masing seolah-olah tidak sabar menanti kehadirannya.
                “Adakah sauara tahu mengapa Khaid mengajak orang ramai berkumpul di sini pagi ini?” Tanya seorang lelaki kepada Abu Sufian.
                Lelaki itu adalah yang paling kuat mnentang Nabi Muhammad SAW. “ saya juga sama seperti saudara. Saya tidak tau apa tujuan Khalid menyuruh kita berkumpul di sini pagi ini. Khaarnya ada hal penting yag mahu disampaikan”, jawab Abu Sufian.
                Abu Sufian bin Harits bin Abdul Mutalib adalah sepupu keada Nabi Muhammad SAW. Beliau yang juga suami kepada Hindu Nbi Muhammad SAW. Abu Sufian bin Harits mempunyai dua anak lelaki bernama muawiyah bin Abu Sufian, pengasas Bani Umaiyah dan abu Qahafah, ayah kepada Abu Bakar as-Siddiq. Anak perempuan Abu Sufian yagbernama Haibah menjdi isteri kepada Nabi Muhammad SAW selepas kematian Siti Khadijah.
                “Khalid adalah pahlawan yang agung. Nmaya semakin masyhur selepas Berjaya mengalahkan tentera Muhammad dalam pprangan di Bukit Uhud. Mungkin hari ini diamahu mengajak kita menyerang kota Madinah pula,” ujar Abu Sufian bin Harits lagi.
                “Sekiranya benr apa yang sadara katakana itu, saya orang pertama yn menyokongnya. Saya sanggup menyrahkan semu kuda da unta milik saya untuk tentera kita bagi memerangi Muhammad sekali lagi.” Lelaki itu membrikan sokongan padu.
                “Saya juga menyokong sauara. Dua tahun lalu kita tewas dalam peperangan di Badar. Mujur Khalid Berjaya menebus kekalahan kitaitu dalam peperangan di Uhud tahun lau. Kita terhutang budi kepadanya dan mesti menyokong apa sahaja tndakannya kepada Muhammad. Dia adalah ketua suku Bani Umaiyah,” balas abu Sufian bin Harits pula
                “kita beruntung kerana Khalid meyeblahi kita. Dia bukan sahaja gagah dan berani, namun bijak menatur perancangan di medan perang. Khalid memang layak dilatik menjadi pemimpin tentera,” puji lelaki itu. Dendamnya keada Nabi Muhammad SAW semakin mmbara..
                Perbualan mereka terhenti apabila Khaid bin walid dating. Di berdiri membelakngi Kaabah dan menhadap kea rah orang ramai. Orang ramai menumpukan perhatian kepadanya. “Saudara lihat sendiri penampilan ggah Khalid,” kata lelaki itu. “Dia berpakaian lengkap seperti pahlawan. Mukanya garang dan tangan kanannyasentiasa memegang hulu pedang yang tersisip pada pinggangnya.” “Saya yakin dia mahu mengajak kita memerangi Muhammad sekali lagi. Kemenangan kita dalam perang Uhud masih belum dapat memuaskan hati. Muhammad dan pengikutnya mesti di hapuskan habis-habisan,” ujar Abu Sufian bin Harits bersemangat.
                “Kita dengar dulu apa yang mahu diumumkan oleh Khalid kerana itu lebih penting.” Lelaki itu meminta Abu Sufian bin Arits memberikan perhatian kepada Khalid. Semua mata tertumpu kepada lelaki bertubuh sasa, berjanggut tebal dan bewajah tampan itu. Dia layak digelar pahlawan. Penduduk kota Mekah berasa bangga kerana memiliki pahlawan seperti Khalid. Khalid bin Walid Khalid bil Walid bin al-Mughirah bin Abdullah bin Umar bin Makhzum bin Yaqzah bin Marrah al- mahzumi bagaikan singa di padang pasir. Marrah al-Makhzum pula bertemu nasabnya dengan Nabi Muhammad SAW dan Abu Bakar as-Siddiq.
                “Waha Khalid bin Walid, apakah tujuan saudara mnyuruh kami bekumpul di hadapan Kaabah ini? Beritahu cepat supaya kami mendengarnya.” Lelaki itu tidak sabar mahu mengetahui perkara penting yang mahu disampaikan oleh Khalid. Khalid bin Walid masih mendiamkan diri. Dia tidak segera menjawab. Matanya menjeling kea rah berhala-berhala yang terdapat di sekeliling Kaabah. Sorotan matanya penuh dengan kebencian. Orang ramai berasa hairan dengan gelagat pahlawan terbilang itu.
                Dengarlah pengakuan saya ini!” Tiba-tiba dia bersuara dengan suara yang lantang. Orang ramai yang tadinya riuh rendah tiba-tiba senyap. Masing-masing menumpukan perhatian kepada Khalid bin Walid yang berdiri gagah di hadapan Kaabah. Mereka memasang telinga mahu medengar pengakuan yang ingin dinyatakan olehnya. “Mulai hari ini dan pagi yan mulia ini, saya mengaku Muhammad itu rasul Allah dan agama yang dibawanya adalah benar!”Khalid bin walid berkata dengan lancer. Suaranya dapt di dengar dengan jelas oleh orang ramai. Suasana senyap seketika. Semua orang terdiam dan memanang antara satu sama lain. Tiba-tiba suasana mnjadi kecoh. Orang ramai marah apabila mendengar kata-kata Khalid bin Walid itu.
                “Sia-sia sahaja ayah dan ibu membesarkan sauara. Sia-sia juga Lababah hamil dan melahikan saudara. Adakah saudara menyuruh kami dating berkumpul disini krana paerkara itu?” lelaki itu berkata sekuat hatinya. Dia masih terkejut mendengar pengakuan Khalid bin Walid sebntar tadi.
                “Saya dilahirkan sebaai pahlawan yang berani berjuang. Saya dididik supaya brani berteru terang sejak kecil lagi. Say mahu sauara-saudara sekalian tahu yang saya sekrang sudah menjadi pengikut Muhammad,”balas Khalid bin Walid dengan brani. Dia tidak gusar menyuarakan ketetapan hatinya. Dia tidak kisah sekiraya nyawanya terancam. Segala-galanya suda terang lagi bersluh. Khalid bin Walid kini menjdi penyokong kuat kepda Nabi Muhammad SAW.
                Lelaki itu menjdi berang mendengar kta-kata Khalid bin Waid yang dianggapnya mencabul kesucian agama nenk moyng mereka. Dia tidak sangka pahlaan kebanggaannya itu sudah berpaling tadah. Lelki itu bediri sambil mencekak pinggang. Muknya merah padam dan matanya merenung tajam kearah Khaid. Api kmarahannya meluap-luap.”Saudaradari suku Bani Makhzum yang tinggi darjatnya. Aah sadara bernama Walid, orang yng paling kaya dan berpengaruh di kaangan kami semua. Ibu saudara bernama Labbah. Dia wanita mulia yang kami hormati. Jangan menyakiti hati kami kranasadara adalah orang mulia di kaangan kami,” ujar lelaki itu.Dia cuba menhan kmarahannya.
                “Jangan sebut mengeai ibu dan ayah saya. Ibu dan ayah saya sudah tiada. Saya suah dewasa dan berhak memilih jalan hidup sendiri. Saya memilih Islam sebaai agama saya dan Muhammad sebagai ikutan saya.” Khalid mengulangi pendiriannya. Di Memandang matalelai itu. Khalid sudah nekd dengan keputusannya itu. Dia tidak mahu berganjak daripda keputusannya walaupun sedikit. Kemarahan lelai itu semakin meluap-luap. Mukanya bertambah bengis. Sekianya diikutkan hati, mahu sahaja di menerkam lelaki itu dan membunuhnya. Lelaki itu menghamburkan kata-katanya,”Apa yang sauara dapat apabila menjdi pengikut Muhammad?” Khalid membuka mulut mau membalas kata-kata lelaki itu, tetapi lelaki itu memintas dengan cept,”Muhammad itu miskin dan manjadi ana yatim piatu sejak kecil. Hidpnya mengharapkan belas kasihan orang. Dia tiak pandai menulis dan membca manakla saudara pula anak hartawan. Apabila ayah saudara meinggal dunia, sadara mewarisi hata kekayaanny. Saudara memiliki lading buah-buahan yang luas, beribu-ribu ekor unta dan kuda serta beatus-ratus orang hmba. Saudara sudah mmiliki segala-galanya. Apa lagi yang saudara cari?”
                “Benr kata lelaki itu. Ayh saudara hartawan yan dermawan kerana sanggup mengeluarkan perbelanjaan sendiri bagi menantikan klambu Kaabah. Dia juga yang menyediakn makann dan minuman kpada oang ramai yang mengelilingi Kaabah. Contohilah ayah saudara itu,” balas Abu Sufian bin Harits pula.
                “Walaupun aya saya kaya, naun segala kekayaannya itu di tinggalkan seleas dia meninggal dunia. Dia juga dermawan dan mempunyai pengaruh yang besar di kalangan saudara, tetapi itu seua tidak dapat menyelamatkannya daripda keatian, saya yakin dengan sepenuh hati, haya Muhammad yangdapat menyelamatkan hidup kita di dunia dan akhirat,”jawab Khlid dengn brani.
                “Saudara suda terkena sihir Muhammad. Biar saya carikn dukun yang handal bagi menubati saudara,” teriak lelaki itu sambil memukul dadanya dengan tanda kerana sagat marah. Abu Sufian bin Harits mengangguk tanda setuju dengan cadangan lelaki itu.
                “Saya sudah lama yakin dengan apa yang dibacakan oleh Muhammad dan kebearan agama yang dibwanya. Nmun kebenaran itu ditup oleh hawa nafsu,harta dan pankat yang ada pada diri saya. Mula hari ini, saya mahu melawan hawa nafsu saya itu. Say sanggup kehilangan hrta dan pangkat demi menari kebnran,”balas Khaid bin Walid.
                “Dia sudah terkena sihir Muhammad.” Teriak orang ramai.
                “Kita mesti halang dia.”
                “Jangn benrkan di jdi penikut Muhammad.”
                Mendengar teriakan itu, khlid dengan pantas menghunus pedangnya.
                “Hari ini saya mahu pergi ke Madinah dan bertemu dengan Muhammad. Sesiapa yang tidak takut isterinya menjadi janda, boleh cuba halang perjalanan saya. Sesiapa yang sanggup anak-anaknya menjdi yatim, sila bertarung dengan saya!”cabar Khalid bin Walid.
                Mereka semua diam membisu. Tidak ada siapa yang berani menyhut cabaran Khalid kerana mereka sudah maklum dengan kehbatan lelaki itu. Dia mahir bermain senjata da tidak sesiapa yang mampu menndinginya. Selepas memastikan tidak ada sesiapa yan berani meyahut cabarannya itu, Khalid menunggang kudanya. Sebelum meinggalkan tempt itu, sekali lagi dia berkata,”Say pergi ke madinah seoang diri. Sesiapa yangtidak saying pada nyawa, boleh cuba haling perjalanan saya.”
                Lelaki itu dan Abu Sufian bin Harits tidak mampu berkata apa-apa. Mereka bukn saingan Khalid bin walid. Orang ramai juga tidak ada yang bersuara. Mereka semua hanya memerhatikan Khaid meunggang kudanya. Selepas dia beredar dari situ, suasana menjadi riuh rendah. Mereka saling menyalahkan antara satu sama lain.
                “Mengapa kita diuruh berkumpul hanya bagi mendengar kata-kata yangmenyaitkan hati? Lebih baik kita jangan datang ke sini,”kata salah seorang daripada mereka.
                “Khalid mencabar kamu semua berkai kali tetapi tidak ada sesiapa yang berani menyahut cabaran. Kau semua lelaki penecut dan takut kalah sebelum bertarung. Sia-sia sajakamu semua menjadi lelaki!” tempelak Hindun, isteri kepda abu Sufian bin Harits.
                Semua mata tertumpu kearah Hindun pula.
                “Kami tidak sanggup menntang Khalid kerana dia pahlawan yang handal dan terbilang. Tetapi kami tidak akan bediam diri. Kami past mencari jlan bagi menghalangnya,”balas lelaki itu.”Jalan yang bagaimana?”Tanya Hindun degn kasar. Dia masih tidak berpuas hati dengan jawapan lelaki itu. Matanya bulat memandang lelaki itu.
                “Khalid tenu bergabung dengan Muhammad apabila Berjaya tiba di madnah, Kdudukn meeka bertambah kuat dan kita berada dala bahaa.”Abu Sufian bn Harits melahirkan rasa bimbangnya.
                “Saya mesti menghalangnya.”Lelaki itu bekata dengn yakin.
                “Jangan gunakan kekerasan. Kita cub pujuk diadahulu,”cadang Abu Sufian bin Harits.
                Elaki itu tidak membalas kata kata Abu Sufian. Htinya masih terbakr krana marah dengan tindakan Khalid. Dia menunggang kudanya da pergi mendaptkan Khalid. Ketika itu, Khalid masih belum jauh meinggalkan Kaabah, kedatangan lelaki itu disedari olehnya.
                “Adakah saudara mahu menhalang pejalanan saya?” tanyaKhalid sambil menghunus pedangnya.
                “Tidak, saya datang dengan niat baik.”Suara lelaki itu masih bergtar kerana menahan kemarahan. Khalid memandang lelaki itu seakan akan tidak percaya dengan kata-katanya.”Pernahkah lelaki ii berbuat baik?”bisik hatinya. Lelaki itu cuba memujuk Khalid dengan wajah yang tenang. Di berusaha melembutkan suaranya.”Saya sangup berikan apasahaja kepada saudara aslkan saudara tidak berjumpa Muhammad.”Lelaki itu membuat tawaran.
                Khalid tersenym sinis.
                “Saya tidak tertarik dengan tawaran saudara kerana saya sudah memiliki semuanya,”balas Khalid bin Walid.”Orang ramai tersinggung dengan keputusan saudara yang mahu menjadi pengikut Muhammad. Hubungan baik dan rasa hormat antara kita selama ini pasti musnah dengan keputusan itu,”pujuk lelaki itu lagi.
                “Walau apa juga halanganya, saya tetap mahu berjumpa Muhammad kerana saya sudah menjadi pengikutnya. Ini adalah keputusan saya sendiri da bukan kerana terkena sihirnya.”Khalid masih degan keputusannya.
                “Saya boleh sediakan gadis gadis cantik dan memberi harta kepada saudara inginkannya. Kami juga sedia melatik saudara menjdi raja.”Lelaki itu berharap Khalid termakan pujukannya.”Bukankah saudara juga pernah menawarkan perkara yngsama kepda Muhammad? Adakah dia menerimanya?” Tanya Khalid bin Walid.
                “Muhammad bodoh kerana menolak tawara saya,”jawap lelaki itu.
                “Saya penggal leher saudara sekiranya sauara berani mengulangi kata-kata itu,”balas Khalid sambl menunjukkan pedangnya yang berkilau disuluh sinar matahari. Lelaki itu menelan air liur. Dia berasa takut meihat pedang itu. Lelaki itu meninggalkn Khalid dengan segera. Khalid meneruskan perjalanannya ke Madinah. Waau bagaimanapun, lelaki itu tetap tidak berputus asa dan cuba membuat tawaran kepda orang ramai.
                “Kita mesti haling Khalid bin Walid. Saya beri hadiah kepada sesiapa sahaja yang sanggup menghalangnya daripada bertemu dengan Muhammad!”Lelaki it bersuara lantang. Semua orang diam membisu. Tidak ada sesiapa yang sanggup menrima tawaran itu kerana lebih sayangkan nyawa dan keluarga sendiri.”Tiada siapa yan sanggup meninggalkan isterinya menjad janda dan anak-anaknya menjadi yatim,”ujar Abu Sufian.
                Umar bin Khatab sahaja yang berani bertarung dengan Khalid bin Walid. Sekrang Umar sudah jdi pengikut Muhammad dan saya yakin tiada sesiapa lagi yang berani menentangnya,”sambungnya lagi.
                Lelaki itu tidak berputus asa. Dia menambah tawaran hadiahnya. Lelaki itu sanggup menghabiskan hartanya demi membalas dendam kepada Muhammad. Bagi lelaki itu, Muhammad mesti dihapuskan.
                “Saya beri 10 ribu dinar kepada sesiapa yang sanggup menghalang Khalid bin Walid.” Berkali-kali lelaki itu mengulangi tawarannya itu. Tiba-tiba seorang pemuda mengangkat tangan menyatakan kesanggupannya.”Saya sanggup menghalang perjalanan Khalid bin Walid ke Madinah dengan satu syarat.”
                “Apa syaranya?”Tanya lelaki itu pula
                “Berikan saya 20 ribu dinar dan saya hadiahkan kepala Khalid binWalid kepada tuan,”jawap pemuda itu. Abu Sufian bin Harits memandang lelaki itu.
                “Saudara masih muda dan bukan tandingannya,”balas abu Sufian bin Harits.
                “Saya cekap memanah. Saya boleh gunakan anak panah saya bagi menghalang perjalanan Khalid bin Walid. Sekiranya tidak Berjaya, saya gunakan lembing pula. Sekianya masih tidak bejaya, barulah saya gunakan pedang,”ujar pemuda itu dengan besungguh-sungguh. Lelaki itu gembira melihat kesungguhan pemuda itu.
                “Baiklah, saya berikan kepada saudara 20 ribu dinar. Pulangkan semula harta itu kepada saya apabila saudara tidak Berjaya menghalang Khalid bin Walid.”Lelaki itu meletakkan sepenuh kepercayaan kepada pemuda itu.
                “Saya setuju,”balas pemuda itu.

No comments:

Post a Comment