Monday, January 24, 2011

Kisah 1.5 KHALID AL WALID


PAHLAWAN-PAHLAWAN ISLAM
 

“Sekiranya mahu menjadi penunggang kuda yang mahir, pelu ada persefahaman dan rasa kasih saying antara kita dengan kuda yang ditunggang. Kita mesti pandai menggunakan semua jenis senjata terutama pana,leming dan pedang bagi menjadi pahlawan,”kata Khalid bin Walid kepada sekumpulan anak-anak muda yang sedang menjalani latihan ketenteraan.
            Dia diberi tanggungjawab mewujudkan pasukan pelapis yang terdiri daripada anak-anak remaja. Khalid bin Walid menrima tugas itu denga ikhlas kerana dia memang meminati bidang itu. Khalid bin Walid berhenti berucap apabila melihat sahabatnya karibnya,Harith bin Umar dating bersama tiga orang pengiring.
            “Saya berbesar hati sekiranya saudara juga sudi mengajar anak anak muda ini dengan ilmu peperangan. Mereka adalah pahlawan Ilam pada masa hadapan,”ujar Khalid sambil bersalaman dengan Harith.”Lebih baik saudara sahaja yang mengajar kerana ilmu saudara lebih tinggi. Saudara lebih layak diberi tanggungjawab melatih anak-anak muda ini. Mereka adalah hrapan kita pada masa hadapan.” Harith merendah diri.
            “Mereka bersemangat tinggi dan mahu menjadi pahlawan Islam. Mereka sedia berkorban nyawa dan mati syahid di medan perang.”Khalid bin Walid memuji anak-anak muridnya.”mereka adalah pewaris yang meneruskan perjuangan menyebarkan Islam apabila kita sudah tiada nnti. Berilah didikan yang sempurna kepada mereka.”Harith memberikan peringatan.”Jangan bimbang, Saya berjanji akan mendidik mereka dengan sebaik mungkin.”Khalid membeikan jaminan. Harith tesenyum bngga apabila mendengar kata-kata Khalid. Kemudian dia meminta izin mahu betemu dengan anak lelakinya.
            “Hanzam seoang yang berani, kuat semangat dan mempunyai pegangan agama yang teguh. Saudara bertuah mendapat anak sepertinya,”puji Khalid. “Saya berharap dia menjadi seperti PanglimaHamzah yang gagah perkasa dan guur syahid dalam perang Uhud,”ujar Harith.
            Apabila Hamzah dating, Hrith berkta kpadanya,”Ayah mahu pergi juh membwa risalah Nabi Muhammad. Kamu bertanggungjwab membantu Nabi Muhammad menyebarkan agama Islam sekiranya ayah tidak kembali lagi.”
            “Baiklah,”ujar Hamzah.
            Hamzah tetap patuh pada kata-kata ayahnya walaupun selepas ini dia belum tentu dapat bertemu lagi dengan ayahnya.” Ayah tiada harta yng dapat diwarisi, tetapi tuntutlah ilmu kerana itu lebih berguna daripada harta,”pesan Harith lagi. Hamzah sekadar menangguk. Wajahnya tidak menunjukkan sebrang kesedihan. Dia tabah demi mengakkan agama Islam yang suci.
            Kemudian Harith berpaling kepada Khalid lalu berkata,” Ini munkin pertemuan kita yang terakhir. Saya tidak tahu apa yang terjadi kepada saya selepas ini. Jaga anak saya dengan baik dan didiklah dia dengan ilmu kepahlawanan. Jadikan dia pahlawan Islam yangberani dan sanggup gugur di medan perang.”
            “ Jangan bimbang, saya tidak mungkir jnji.” Khalid menepuk bahu Harith.”Saya suah menganggapnya seperti anak saya sendiri.”
            “Terima kasih. Semoga Tuhan membalas segala kbikan saudara,” kata Harith.
            “ Adakah benar saudara mahu pergi juh? Saudara mahu pergi ke mana dan apakah tujuannya?” Khalid tidak sabar mahu mengetahuinya. “Saya ditugaskan ole nabi supaya menghantarsuat peruusan kepada Maharaja Rom. Saya singgah di sini bagi bertemu dengan Hamzah dan mahu memaklumkan perkara ini kepda saudara. Saya bimbang kita tidak betemu lagi krana ajal dan maut ditentukan Tuhan,” jelas Harith dengan panjang lebar.
            “Saya gembira krana saudara dipilih oleh Nabi Muhammad bagi menjalankan tugas yang mulia ini. Saya doakan semoga saudara serta mereka yang lain Berjaya dan selamat dalam perjalanan.” Khalid merestui perjalanan sahabatnya itu.
            “Terima kasih. Semoga kita berjumpa lagi,”balas Harith dengan tenang. Sebelum pergi, mereka berdua bersalaman dengan mesra. “Teruskan mencurah ilmu kepada anak-anak muda itu supaya lebih banyak pahlawan tebilang dapat dilahirkan.” Harith memberikan dorongan.
            Khalid bin walid membalas ucapan sahabatnya dengan berkta, ‘Pergilah bertemu Maharaja Rom. Sampaikan salam saya kepadanya apabila dia menerima baik surat perutusan Nabi Muhammad. Katakan juga kepadanya yang saya pasti datang bersama bala tentera Islam apabila dia menolak surat perutusan itu.”
            “Saya pasti sampaikan pesan saudara,” balas harith sambil tersenyum. Mereka besalaman sekai lagi sebelum terpisah. Kmudian Harith dan dua orang pengiringnya menunggang kuda meuju ke Rom. Mereka memecut laju kuda tunganggan masing-masing  supaya segera sampai ke tempat yang dituju. Tambahan pula, nai berpesan supaya surat itu pelu diserahkan kepada Maharaja Rom dengan segera.
            “Menjelang petang mereka tiba di Basrah. Apabila sampai di Muktah, iaitu satu tempat yang terletak dalam smpadan Basrah, meeka ditahan oleh sekumpulan lelaki.
            “ Saya bernama syurahbil bin Amru, pengasas Basrah yang dilantik oleh Maharaja Rom. Kami berhak menahan sesiapa sahaja yang melalui kawasan ini,” kata ketua kumpulan itu.
            “ Kami membawa surat perutusan nabi Muhammad kepada Maharaj Rom,” ujar Harith. “Siapa Nabi Muhammad? Kami tidak mengenalinya,” balas Syurahbil. “Nabi Muhammad adalah lelaki baik dan membawa risalah daripada tuhan bagi disampaikan ke seluruh alam. Suat perutusan ini sebagai tanda persahabatan antara baginda dengan Maaraja Rom,” terang harith
            “ Adakah Muhammad lelai gila yangmembawa agama baru itu/” Tanya Syurahbil. “ Muhammad bukan gila, tetapi dia adalah nabi da rasul. Dia menyuruh kai meyembah Tuhan dan melarang kami memakan makanan yang haram,” jawap Harith
            Tiba-tiba muka Syurahbil menjadi merah padam menahan marah. Perasaan bencinya meluap-luap. “ Kami diprintahkan oleh Maharaja Rom supaya menghalang pengikut Muhammad masuk ke negeri kami. Saudara tidak dibenarkan meneruskan perjalanan. Serahkan sahaja surat itu kepda saya dan saudara boleh pergi dari sini,” katanya dengan angkuh. Harith enggan menurut kemahuan Syurahbil dan bertegas mahu meneruskan perjalanan. “ Kami diperintahkan oleh nabi kami supaya menyampakan surat perutusan ini kepda Maharaja Rom. Kami tetap melaksanakan apa yang diperintahkan olehnya walau apa juga halangan yang datang,”balas Harith dengan tegas.
            “Saya berkuasa di sini. Saudara perlu patuh keada perintah saya,” herdik Syurahbil. “Saya hnya patuh kepada nabi dan takut kepada Tuhan,”ujar Harith dengan berani. Syurahbil tidak dapat menahan marah lalu menyuruh orang-orangnya menangkap hrith dan pengiringnya. Mereka mngikat kaki dan tangan Harith.
            “Mengikut undang-undang sekarang, utusan tidak boleh diganggu atapun disakiti. Saudara sudah menlanggar undang-undang itu dengn menyakiti kami,”kata Harith. “Kami tidak mengiktiraf Muhammad. Utusannya juga dikecualikan daripada peraturan itu,” jawab Syurahbil. Kemudian Syurahbil merampas surat daripada Harith lalu membakarnya. “Semoga Tuhan membkr kamu di neraka,” kata Harith dengan marah.
            “Saya mahu hatar awak dahulu ke neraka!” balas Syurahbil dengan mata yang merah menyala. Dia menghunus pedangnya lalu memancung kepala Harith sehingga putus lehrnya. Kdua-dua pengiring Hrith terkeut dengan kejadian itu. Mereka tidak menyangka penguasa Basrah itu sanggup melakukannya.
            “Kami mahu serahkan kepala utsan Muhammad ini kepada Maharaja Rom,” kata Syurahbil sambil ketawa dengan kuat. Orang-orangnya juga turut ketawa. Pengiring-penirin Harith yang masih terkeut brasa takut dan mula merayu kepada syurahbil, “Kami tidak bersalah. Jangan bunuh kami.”
            Syurahbil ketawa terbahak-bahak apabila meliht mereka ketakutan. Kemudian dia membebaskan kdua pengiring Hrith itu sambil berpesan, “Beriahu nabi saudara yan kami memusuhinya. Kami tidak membenarkan Muhammad dan pengikutnya masuk ke neeri kami. Mereka pasti dibunuh apabila datang ke sini,” kata Syurahbil degan bongkak.
            “Baiklah, kami pati sapaikn pesan tuan.” Kdua-dua pining itu berjnji akan menyampaikan pesanan itu kepda Nabi Muhammad SAW. Mereka segera meninggalkan tempt itu dan pulang ke Madinah. Berita pembunuhan Harith tersebar luas di kalangan penduduk Madinh apabila pengiingnya tiba di kota itu. Orang ramai marah dengan peristiwa itu.
            “Undang-undang dunia melarang kitamenyakiti, meyksa ataupun mengambil sebarang tindakan ke atas utusan,” kata mereka. “Syurahbil menghina kita dan perbuatannya tidak boleh dimaafkan, kita mesti menuntut bela,” desak orang ramai.
            Nabi Muhammad SAW segera mengadakan mesyuarat dengan sahabatnya. Mereka mengambil keputusan membentuk pasukan tentera Islam seramai 3,000 orang. Selain itu, pasukan tentera juga diarahkn menuntut bela ke atas pembunuhan Hrith, Nai Muhammad SAW melantik Zaid bin Harithah sebagai pnlima yang mengetuai angktan perang. Tentera Islam kmudiannya menuju ke Muktah, tempat Harith dibunuh oleh Syurahbil bin Amru.
            “Kita perlu menuntut bela atas kematian utusan Nbi Muhammad!” tekd Zaid bin Harithah. “Saya juga bersama saudara bgi meuntut bela atas kematian Harith,”kata Khalid bin Walid yang turut terpilih dalam misi itu.
            “Syurahbil menghina nabi kita dengan membunuh utusan dan membakar suratnya,” ujar aafar yang turut berasa terhina dengan tindakan Syurahbil.
Berita mengenai kedatangan tentera Islam itu sampai ke pngetahuan Syurahbil. Di segera menghadap Maharaja Rom bagi meminta bantuan. “Kita mesti bunuh semua tentera Islam itu supaya mereka tidak berani lagi menceroboh Negara kita,”kata Syurahbil kepada Maharaja Rom.
            Maharaja Rom tidak membalas kta-kta Syurahbil, sebaliknya bginda mendengar teliti setiap perkara yang disampaikan oleh penguasa Basrah itu. Bagi menarik perhatin maharaja, Syurahbil menmbah cerita, “ Mereka datag dengan jumlah yang banyak dan lengkap dengan peralatan senjata. Tuanku mesti mengarahkan semua angkatan tentera Rom menhapuskan mereka.”
“Kerajaan Rom adalah kuasa terbesar di seluuh dunia. Kita mesti krakan seluruh angkatan tentera bagi menghancurkan tentera Islam.” Maharaja Rom terpengaruh degan kata-kata Syuahbil yang lebih banya berdusta.
Pasukan tentera Rom seramai 100,000 orang mula bersiap sedia bgi menentang pasukan tentera Islam yang khabarnya begitu hebat dan berani.
“Perintahkan seua suku arab di bwah tanah jajahan saya menghantar tentera masing-masing. Sesiapa yang ingkar arahan saya pasti dihukum!” perintah Maharaja Rom.
Arahan itu segera dipatuhi dan jumlah tentera Rom kemudiannya mencapai 200,000 orang. Ankatan perang yang bsar itu egera prig ke Muktah bagi menghanurkn tenera Islam. Kedatangan tentera rom dalam jumlah yang bnyak itu dapat dikesan oleh perisik tentera Islam. Mereka segera melaporkannya kepada Zaid bin Hrithah.
“Tentera Rom yang bejumlah 200,000 orang sedang mara ke Muktah. Mereka dirahkn bagi menghncurkan kita,” kata Amru yang ditugaskan membuat risikan
“Jumlah kita Cuma 3,000 orangsahaja, sedangkan jumlah pihak musuh berpuluh kali ganda. Apa yang perlu kita lakukan?” Tanya Yazid yang turut serta dalam perbincangan itu.
“sekiranya kita berundur, kita dituduh pengecut dan memalukan. walau apa sekalipun yangtejadi, kita mesti menentang mereka samaada menang ataupun syahid,” tegas Zaid bin Harithah. Akhirnya mereka mencapai kata sepakat mahu menghadapi Rom.

Akan datang ‘ PAHLAWAN TIGA SERANGKAI’
AMKA - MFO

No comments:

Post a Comment